Kände att passaten jag hade var alldeles för ny, stor, lättkörd och bränslesnål så sålde skiten och köpte mig en riktig bil istället!
Kom över en volvo 142 -74 med en ägare och 18000 mil på mätaren, otroligt sparsamt med rost, några mindre skavanker men det får man ju räkna med!
Kom hur som helst fram till att det skulle vara ruskigt trevligt med en varvräknare, hittade en komplett instrumentpanel från en äldre 240 (lilla varvräknaren) på skroten för en tvåhunka.
Tog ett tag innan jag lyckades lista ut hur jag skulle få lös instrumenteringen i min bil men löste det tillslut iaf.
Satte fast varvräknaren (på dom 2 stift som sitter där för + och - ) och kopplade sen den mittersta anslutningen på varvräknaren till tändspolens minuspol eftersom jag fått för mig att det är så det ska vara.
Varvräknaren verkar ju fungera bra förutom att den verkar visa helt fel varv. På tomgång ligger den någonstans runt 200 rpm och när jag håller fullt spjäll så orkar den inte längre än max 4000 rpm.
Kom på att jag läste på varvräknaren \"4-stroke 6-cyl\" så slog mig att den kan ha suttit i en 164 eller nåt sånt, för antar att pulsen från tändspolen är betydligt mycket snabbare då, kan detta stämma eller har jag helt enkelt dålig jord eller nåt sånt?
Kanske borde tillägga att när jag gjorde provturen efter att ha kopplat in varvräknaren så blinkade AMP-varningen när jag använde blinkersen.
Tack i övrigt för ett lysande forum!