av ClassicVolvoShop » 2010-02-09 12:46
Ja, OK, - jag får förklara lite noggrannare..
När jag råder att alltid använda relä - har det att göra med hur en brytare funkar och hur "alla" relä-installationer är tänkt från början.
Värför användar man relä? Det gör man för att "spara" brytaren, kontakten, on/off-funktionen för att DEN skal handtera "driv"-strömmen (jag hoppas jag kan förklara så att det går). Med andre ord, låter man brytaren handtere en väldig låg ström (AMP) gennom bare att slå på/ifrån ett relä. Ett relä användar typisk bare en pyttig liten (AMP) ström på att göre sitt job = att jobba som brytare på en stor (AMP) ström.
En solenoide är i princip en stor (AMP) strömanvändare - liksom horn, extraljus, framljus, dim-ruta och likn. är.
För att undvika, att till ex. en fin orig. väldig-svår-att-hitta ö.vxl.spak till 140 skal jobba med stor ström (med risk för att den vid "strömolycka" skal handtera stor (AMP) ström och kanske "brända" i själva brytare-funktionens delar) - använder man därför "alltid" relä.
I princip funkar en brytare jo precis som brytaren i strömfördelaren - och vem har inte upplevat hur bilen inte funkar, när brytaren här är slut? - en ö.vxl.spak brytar ström på samma sätt - men javist, nog inte like många tusen gånga - men jo större ström brytaren skal handtera = jo större slitage på brytar-belägningen - för en pyttig liten gnist/blix sker alltid idet sekund när strömmen kan hoppa mellan dom två belägningar - innan dom faktisk mötes - och det är i princip en förbrändning av belägningen i brytaren.
Ingen som kännar till blinkers-spak, torkare-brytare etc. etc. som inte helt funkar utan att man skal vika lite i dom?..
Dom tuffa kobbler direkt och när brytaren är död, läggar dom den ut på Tradera under beskrivningen "se bild för skick".
(Just precis, vem kan se skicket på brytarens funktion på ett bild?)
Well, med andre ord:
Att "alltid" kobbla olika el-grejor med relä - gir ett "säkert" el-system. Även i gamla simpla bilar som 140, Amazon etc. - är det bra att tänka 2 el-systemer - ett styrande (liten AMP) och ett drivande (stor AMP).
1971 145 Express Van + 3 x '64 Amazoner