av Barre » 2007-11-14 17:08
av Gunnar S » 2007-11-14 21:30
av Barre » 2007-11-14 22:08
Gunnar S skrev:Det speciella är att de är 5,5 tum mot originalets 4,5...
Skämt åsido: Du ska verkligen försöka få fatt på ett par till. Dessa fälgar är hårdvaluta och säljs ibland på Tradera. Komplettera med låsmuttrar.
Läste häromdagen att någon av: Genuine Classic Parts, VP Autoparts AB, Motoroldies Sweden eller om det var CVI Automotive AB skulle ta upp tillverkning på dessa. Kommer inte ihåg var exakt jag såg det.
KPZ gjorde dessa och det var alltså inga hembreddningar utan stämplade med rätt mått.
av Gunnar S » 2007-11-15 14:28
av Barre » 2007-11-15 14:54
av Gunnar S » 2007-11-15 15:55
av Amarace » 2007-11-15 16:43
av Kristinefors » 2007-11-15 17:24
av Gunnar S » 2007-11-16 01:44
jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! så dom passar!!
av Amarace » 2007-11-16 11:10
jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! så dom passar!!
av Barre » 2007-11-16 13:15
Amarace skrev:PV/Amazon och Ford och Mercedes har inte samma bultmönster.
140 har 108*5 (4,25"*5)
PV/Amazon har 114,3*5 (4,5"*5)
Mercedes/Ford har 112*5
Fråga till trådskaparen, dina 5,5" fälgar, är det den äldre modellen med ovala hål eller är det den nyare modellen med mer fyrkantiga hål?
av jonte » 2007-11-16 13:49
Amarace skrev:jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! så dom passar!!
Jag har också kört så, men bara för att det går innebär inte att det är bra, man kan tvinga på dom men man får inte hjulmuttrarna att kona rätt, så det finns ju risk för att dom inte centreras och att dom kan lossna.
Sen bak så går det inte om man inte har breda spacers då Granadas original Alu breddar inåt rätt så mycket jämfört med Amazon och därmed tar i karossen.
Då jag hade både Granada och Amazon så gick det inte bak med dom två uppsättningar av olika originalalufälgar jag hade (Ghia och vanliga), samma med Plåtfälgarna.
Nu blev det ju dock lite offtopic
av Gunnar S » 2007-11-16 14:56
Amarace skrev:jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! så dom passar!!
Jag har också kört så, men bara för att det går innebär inte att det är bra, man kan tvinga på dom men man får inte hjulmuttrarna att kona rätt, så det finns ju risk för att dom inte centreras och att dom kan lossna.
Sen bak så går det inte om man inte har breda spacers då Granadas original Alu breddar inåt rätt så mycket jämfört med Amazon och därmed tar i karossen.
Då jag hade både Granada och Amazon så gick det inte bak med dom två uppsättningar av olika originalalufälgar jag hade (Ghia och vanliga), samma med Plåtfälgarna.
Nu blev det ju dock lite offtopic
det finns firmor sm kan borra upp hålen
så de CENTRERAR RÄTT
av Amarace » 2007-11-16 16:18
jonte skrev:jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! så dom passar!!
så de CENTRERAR RÄTT
av jonte » 2007-11-16 18:51
Amarace skrev:jonte skrev:jonte skrev:jag har haft en amazon för många år sen med alufälgar från en ford granada!! så dom passar!!
så de CENTRERAR RÄTT
Men du, då passar dom ju INTE, man kan ju sätta fälgar från vilken bil som helst om man borrar om/upp hålen om man nu känner för det. Och som sagt, bak passar dom inte ändå då dom breddar inåt för mycket (om det nu var Ford originalfälgar och inte Mags eller andra eftermarknad som breddar utåt).
Men det är klart, alla fälgar passar ju på alla bilar
av Barre » 2007-12-17 21:27
av bodda » 2007-12-17 23:05
av Gunnar S » 2007-12-17 23:25
Barre skrev:gubben jag köpte bilen tyckte jag skulle ha de två 5.5-tumsfälgarna bak och vanliga fram...hur snyggt blir det? när man ser amerikanska bilar har de ofta bredar bak..de satt två bra däck därbak så varför inte?
av Barre » 2007-12-18 10:22
Gunnar S skrev:Barre skrev:gubben jag köpte bilen tyckte jag skulle ha de två 5.5-tumsfälgarna bak och vanliga fram...hur snyggt blir det? när man ser amerikanska bilar har de ofta bredar bak..de satt två bra däck därbak så varför inte?
Det finns en uppsjö med gubbar som tycker en massa.
Hur vill du att det ska se ut? Det är du som bestämmer.
Det lite klassiska stuket på äldre Volvobilar är annars femåenhalvor runt om. Om du vill köra originalkapsar eller centrumkåpor och mutterhylsor är din sak.
Personligen tycker jag inte att det är speciellt snyggt med bara bredfälgar bak. Lite raggaraktigt. Förlåt alla goa raggare! Det blir i varje fall väldigt 70-talsmässigt. Inget fel på det heller, men...
Du gör som du vill!
Det blir snyggare med 5,5 tummare runt om...
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB