Måste hålla med Robban och framhålla klubbens eget annonstorg.
Samtidigt får jag tillägga att all försäljning handlar om timing och att vara på rätt plats vid rätt tid. Jag har erfarenheter från både samtliga, av dig uppräknade. Auktionssajterna har de gemensamt att de är sas. självgående: Har du bara lyckats med en smakfull annons så är det oftast bara att vänta och se. Blockets idé bygger på att köpare och säljare möts via telefonen.
Min erfarenhet där är dock att antalet "snackare" ökar med kvadraten på antalet annonser. Dessutom hör man talas om bedrägerier oftare i samband med att Blocket diskuteras.
På de båda andra exemplen har jag gjort både lyckade köp och försäljningar. Auktionssidorna känns mer reglerade och seriösa. Fast det är en subjektiv bedömning då mina blocket-erfarenheter inte riktigt håller samma standard.
Om du använder ebay så får du samtidigt tillgång till hela världen på ett annat sätt än genom t ex. tradera. Med det följer att du kan exponera dina skatter inför en hel värld av volvosamlare.
En annan sak är ju att du i samband med detta medverkar till att fina originaldelar lämnar landet.
Invänta rätt tid på året. Snöspadar har liten åtgång i midsommarveckan, etc. Fel tidpunkt kan också göra att du är "bränd" som säljare, på längre eller kortare tid. Höst och vinter är bättre än vår och sommar, med tanke på den stundande garagesäsongen...
Satsa på smakfulla bilder och annonslayout. Fota i bra ljusförhållanden och korrekturläs annonsmanus.
Lägg startpris på en nivå som gör att eventuella köpare nappar. Ta reda på hur prisbilden ser ut på t ex. din AC anläggning.
Sen annonserar du på det sätt som du tycker ger mest valuta. Kanske t om. på flera annonssidor samtidigt. Kom bara ihåg att inte samtidigt ha auktion på det du säljer på annons. Då blir det Aja baja!..
Lycka till.