Först, jag har inga bilder att lägga ut än, men det kommer så småningom.
Bilen då...är en 144 från 68, det har varot 7 ägare före mig, men trots detta så har den gått bara 13000 mil totalt. Miltalen stämmer, den är i väldigt fint skick.
Köptes förra sommaren, kunde bara inte låta bl efter provkörningen. Bilen fanns faktist hos en bilhandlare här i närheten som jag känner, och har köpt bil av förut.
Det första jag gjorde var att serva den, olja, filter...ja allt det vanliga, sedan var det bara att köra. satt på bra (dock gammla) sommardäck på orginalfälg, rejäla dubbdäck också, men dessa kommer inte att användas, den kommer stå i garaget på vintrarna.
Det som gjordes förra året var att jag fick tag i en rätt sällsynt GT ratt. (finns bild på en sådan ratt i resereportaget från grabbarna som var i USA, som stått i klubbtidningen, den blåa GT`n dom körde) Hittade också en konsoll med klocka som monterades. Lustrappan på bakrutan var given. En rejäl motortvätt, och sedan nytt luftfilter. Dock blev det ett filterhus från en 74, som man kan byta filter i, orginalburken på B18 kan man ju inte byta filter i, så det fick bli så. Bytte även stötdämpare och fjädrar bak då dessa va bra sunkiga, blev även nya vita blinkersglas med kromad sarg, rätt snyggt faktist på en vit bil.
I vinter har inte hänt nått, mer en att jag samlat på mig lite delar som skal på nu i vår/sommar.
Bättre beg. grill med hål för extraljus, hittade några äldre Bosh som skal i, har även en sats kablar med relä, Volvo orginal. Då det redan sitter en bandare (som inte funkar) kommer den att bytas ut mot en cd och lite bättre (dock äldre) högtalare i hatthyllan (är redan hål där)
Hittade extra bromsljus (dom två stängerna man sätter upp, en på varje sida, helt nya i kartong. (nostalgi? javisst)
Har nu det mesta för att kunna få ihop en ny motor. Blir en B20 med portad och planad E-topp, ny K-kam, dubbla SU, och en massa kromade detaljer i övrigt. Skal börja med den så fort jag får ut bilen från garaget var tanken.
Har även en uppsättning orginala 4.5\" som jag kommer att brädda till 5.5\" Då dessa är svårhittade, och rätt dyra, får det bli denna varianten, har ett par stycken som jag skal fråga om detta, lokala hjältar som har rätta grejerna för att det skal bli bra.
I övrigt kommer det att bytas ut lite gummidetaljer, som skraplister på alla fyra dörrarna, förmodligen också listerna runt dörrarna och skuffluckan då dessa, av ålderskäl börjar bli dårliga.
Med inredningen kommer inte att hända nått då denna är i kalasskick, rött galon.
Det får vara nog för denna gång, återkommer när det har hänt lite mer, och då karnske med lite bilder också.
För den nyfikna, som vill ha en förhandstitt, har jag bilder som jag kan skicka nu.