daniel_sandberg skrev:Bra skrivet där Epsi. Håller med dig och fretchi i den punkten. Annars skulle jag nog inte ha en stor extraljusdiskussion i min tråd
Apropå extraljus så måste jag få säga att jag har lyckas vinna en sats med gula varselljus på tradera och hoppas att få dom inom snar framtid. Blir ju perfekt att hänga dom under kofångaren som verkar så vanligt =)
Men visst är dom lite för nya för att eventuellt flytta över till Amazonen eller pvn? Känns lite mer som 142ans epok.
Egentligen är väl Varselljus för nya för en 140 också, dom blev ju populära att ha på bilen när halvljuslagen kom, istället för att nöta på huvudstrålkastarna så sattes det dit varselljus som lös dagtid istället. Så det är en produkt som kom i mitten på 70-talet och hade sin peak i slutet på 70-talet.
Men det är tidstypiskt på vilken bil som helst tillverkad från mitten på 70-talet och bakåt tycker jag. Det var ju väldig tmånga PV och Amazoner och 140 som fick det monterat då.
(och ska man hårddra ska dom monteras ovanpå kofångaren, på den tiden var det lag på att dom skulle sitta 40cm över backen, det är därför äldre bilar kan ha dom på ovansidan av kofångaren)
Vad var det för varselljus du har löst på Tradera? Hella? Bosch? (är själv en nörd som faktiskt samlar på Varselljus, har väl runt 10 olika modeller liggandes nya i kartong) Dom var ju vanligast, gillar Hellas med tvåpolig lampa (kromat bakstycke).
Angående Extraljus, jag vill då inte vara utan, och vill ha så många som möjligt, blir då oftast 3 el 4 stycken beroende på bil. Likaså Dragkrok, då jag använder bilen så vill jag ha det.
Men smaken är ju som baken, och använder man inte bilen som bruksbil så finns det ju ingne anledning att ha sånt.