Hej!
Har just gått å skaffat min första gammelvolvo (142-71) å måste såklart genast vässa!
Mitt recept: "typ steg 1 topp" (ej portad endast planad 3 mm & 44/37mm ventiler), Weber DCD 36/36, brytarös tändning och roligare kam. Behåller nog org avgasgrenrör men det lutar åt Simons 2" system.
Bottendelen förblir orginal tillsvidare och tror inte den behöver renoveras, motorn har rullat 11000 välservade mil och är helt oskruvad.
Jag är inte ute efter nåt värstingtrim utan mest skapa mer körglädje då bilen ska användas till vardags.
Jo till frågan om val av kam: har kollat på KG:s sida och fastnat för KG10/ KG17, tror nån av dom skulle passa mitt ändamål (?)... Men hur är kvaliteten/funktionen på KG:s jämfört med t.ex. Enem el TG? Antar att detta är ett bra forum att hitta erfarenhet i ämnet
Kom gärna med tankar/ förslag om val av kam. Jag är med så långt att jag ska köpa en modern variant framför en "historisk".
Kan tillägga att ja värdesätter vrid å kraft på låg/ mellanregister mer än hög effekt på höga varv
(fast det senare e ju ingen dret heller )
Rekomendationer/ tips?
Mvh D