av Epsi » 2009-10-08 09:43
Med lådan på backen menar jag att du tar ur lådan ur bilen, motorn kan gott sitta kvar där den är:)
Lyft upp bilen, lossa kardanen och ta bort eller se till att den inte är i vägen.
Runt sprägkåpan mot motorn sitter några bultar, mycket enkla att se och relativt enkla att lossa bara man har några förlängare och kanske en led eller två för å nå den översta. Den översta kan vara enklast att nå ovanifrån och jag rekomenderar att du tar denna först. Kan bli enklare ifall du plaserar en domkraft under växellådan och hissar upp en litenliten bit vilket ger mer utrymme mellan bakkant av motorn och torped. du förstår vad jag menar om du tittar på det:)
Skruva loss koplingswiren och växelspaksdamasken.
När alla är loss ställer man en domkraft under växellådan och lossar växellådsbalken som sitter med 4 bult. dra lådan bakåt och ner och där har du den:) Lådan kan vara enklarare att få ut om man har lagt i 1ans växel pga vinkeln på spaken..
Beroende på hur mjuka motorkuddar du har kan det vara värt att ha något i bakkant av motorn som hindrar den att luta mot torpeden. En bra träkloss duger utmärkt men bäst är naturligtvis å ha en motorlyft att lyfta med.. overkill för oss vanliga dödliga:)
Om du är osäker på när kopplingen är bytt senast så bör du förutsätta att det är en asbestkopling. Innan du lyfter ner lådan rekomenderar jag att su sprutar in vatten el tex 5/56 igenom koplingsgafelns hål. Detta binder dammet och det är ingen fara. med lådan nere tvättar du ur..
Har man gjort det några gånger går det riktigt fort, 45 min för byte låda är personbästa ståendes på backen med verkstadsdomkraft. Men jag rekomenderar att ta de lugnt å långsamt första gången. räkna på 3 timmar å ha med rostlösare å gott kaffe:)
Att bara byta lock.
Lyft upp bilen å lägg dig under, ta med 13m nyckel eler häldst ½tum. kän dig fram på ovansidan av växellådan tills du hittar bultarna och försök lossa dom. se ifall du kan trixa ur locket mellan gol och låda, jag tror inte det går men värt ett försök.
Lossa kardanen ifrån lådan, ställ en domkraft under växellådsbalken och lossa balken. sänk ner tills du får ut locket. Återigen, 1ans växel i och håll koll på utrymmet mellan motor och torpedvägg. Då ska det gå finfint. Rostlösare är bra även här beroende på bilens skick och kaffe är alltid gott men detta bör gå fortare än å ta ner lådan.
På det långa locket går växelspaken att lossa på men jag vet inte om det går på "kortlocket"
När man monterar nya locket bör du även hålla koll på hur växellägerna sitter å sådär, inga som helst problem bara du kommerihåg å kika innan du skruvar ihop:) Ingenting kommer hoppa loss men jaqg rekomenderar att inte vnda lådan upp och ner då det finns tre fjädrar och kulor som kan ramla ur då.
Att öppna locket på lådan när den är lutad kan kanske innebära att växellådsolja rinner ut men jag tror inte det ska vara nån fara.