av jonny » 2007-06-26 02:58
Speciella bromsklossar (tror att det är Ferrodo ) , bromsband (?) , stötdämpare , fjädrar , samt hårdare bussning till länkarmarna bak , krävs .
Observera att allt ovanstående är gamla R-sport grejor som försvunnit ur volvos sortiment för länge sen .
Det går alltså inte , eller ska inte gå att köpa en sänkningssats och ett gäng gasdämpare , det måste vara volvos grejor och någon (läs Volvo ) måste ge dig ett intyg att dessa grejor sitter på din bil .
Intyget ska du ha vid regbesiktningen .
Fast vid regbesiktningen kanske inte besiktningsmannen begär nåt intyg , han kanske tror på ditt ord att du har rätt grejor på bilen .
Jag tycker att du ska glömma det hela , regbesikta med mindre hk istället om du nu känner dig tvungen att regbesikta överhuvud taget .
Lite kuriosa:
I början på 90-talet regbesiktade jag en amazon .
Volvo godkänner 149,6 hk med skivor fram .
Inför regbesiktningen fick jag skriva ett intyg vad jag gjort med motorn och vad jag uppskattade effekten till .
När jag var till bilprovningen för att hämta intyget som jag själv skulle skriva så sa stationschefen :
Uppskatta effekten till 136 hk (100kW) , ligger du för nära gränsen så kan vi bli misstänksamma och begära ett bromspapper på motorn , fast egentligen så skiter vi i om du har 200 hk i bilen , men skriv 100 kW på intyget så ska den här regbesiktningen gå bra .
Förövrigt så var jag tvungen att fixa ett intyg på bilens vikt .
Själva regbesiktningen gick utan några som helst problem , med 2,1 liters B20 , S-kam , weber 45:or , steg 3 topp , extractorrör, 2,5 tums avgas med 1 ljuddämpare .
Fördelen för min del med att regbesikta var att man slapp skruva bort webrarna inför varje besiktning .