fretchi skrev:jag sade inte att man skulle chansa. förutsättningen för att man bygger något är väl att man vet hur det hela ska genomföras.
gör du en för klen krängningshämmare i vanligt stål lär den inte bara smälla av i en kurva. däremot kommer den bli mjukare och mjukare pga metallutmattning (liknelse: du böjer inte av en svetstråd i ett svep, som en okokt spaghetti) .
det är ju roligare om man kan göra egna grejer
, men som sagt. har du lite armeringsjärn över och en jula-svets och tänker ge dig på dylika grejer, tänk om
Jag håller med om det mesta av det du skriver men här på forumet har liknande trådar handlat om att värma spiralfjädrar, "smida om" krängare från andra bilmodeller och liknande. Att tända gassvetsen för att sedan klia sig i huvet inför det stora tekniksprånget brukar inte båda gott. Materiallära handlar i allt väsentligt om ren metallurgi och alltså beräkning av hållfastheter osv. Volvos ingenjörer byggde inte, och bygger inte bilar med vänster hand. Amatörer kan inte mäta ett metallföremåls eventuella sträckgräns...
Jag påstår att just hjulställ, fjädring, styrning och kränghämmare är områden där man bör avstå från egna experiment.
Det finns ju så fina väghållningsprodukter på marknaden att bonnmekandet, just på det området känns mer än överflödigt.