Jag har använt mig mycket av det här forumet förut, men det är först nu jag kände behov av att registrera mig eftersom min 142:a inte går som den ska. Jag kanske först ska säga vad som har gjorts på den.
Det är som sagt en 142:a som jag köpte för två och ett halvt år sedan när jag var 16 år av en gammal tant som ägt den hela tiden. Bilen var i ett någorlunda gott skick, rosten och lacken var väl inte den bästa, samt att den hade gått 42000 mil hade gjort sitt också, men den var i original skick.
Vad som har gjorts ända tills idag kanske jag inte ska rabbla upp, men om jag drar det kort så är rosten fixad, hellackering gjord och lite annat smått och gott som innerskärmar från 240.
Om jag återgår till topic; i december lyckades jag få tag i en fräsch B20 som suttit i en bandvagn på åttiotalet, gått 600 mil, toppen planad 2 mm, samt ny k-kam och 085 fördelare. Till det köpte jag även en ny weber 36/36 DCD och det är den som är boven i dramat till varför han går så dåligt:
Problemen som jag har upplevt är:
- när man lägger ur växeln och inte ger gas kan han dö av.
- väldigt svag på låga varv.
- när man ställer in förgasaren måste man skruva blandningsskruven 3-4 varv från bottenläget för att han ska gå någorlunda bra.
- förbrukning på 2 liter/milen.
Jag kör med BPR6HS stift. Dessutom är det 2.5 tums avgas hela vägen. Tändningen är korrekt inställd, 15 grader samt 35 grader fullt utslag.
En bild på hur den är bestyckad samt hur luftfiltret såg ut efter fem dagars körande!:

Vad som ska köpas härnäst är definitiv ett nytt luftfilter från misab (det rektangulära) som ska passa till DCD. Jag har även pratat med KGTrimning som jag köpte förgasaren av, och de sa eftersom jag behöver skruva ut blandningsskruven 3-4 varv från bottenläget för att han ska gå som bäst, tyder det på för litet lågfartsmunstycke (50 sitter i nu). Han sa att 55 skulle kanske göra så att det blev bättre, men då skulle han dra mer bensin. När jag köpte förgasaren sa jag till dem att jag ville ha den snålställd, men nu verkar det inte alls bli så, jag menar 2 liter / milen och ännu större munstycke ska ner?
Han jag pratade med från KG ville att jag skulle maila honom med problemen jag hade, vilket jag gjorde inom 10 min, men ännu har jag inte fått något svar fyra dagar senare... just nu står bilen bara, vilket iofs är bra med tanke på all slask, men någon gång töar det upp till barmark, och måste ju det kunna köras! Vad säger ni angående mitt problem?
Tacksam för svar!