Hej
För en dryg vecka sedan kom jag över en Volvo 142 GL från 1973. Det är verkligen en toppenbil om man bortser från ett litet eneverande fel som uppdagas med jämna mellanrum.
Symptomen är följande: När man startar bilen ligger tomgången på ca 900 rpm, bilen går sedan som den skall tills dess att den blir varm. När jag sedan i min dagliga runda ca. 5 min senare svänger ut på motorvägen och accelererar kommer problemet. Bilen går felfritt på när man väl gasar, när jag sedan släpper gasen, kopplar,växlar och sedan återigen gasar har den ofta en tendens till att misstända något precis i början på gasningen, detta alltid mellan 2-3000rpm. detta problem följer varje växel. När man sedan rullar fram i ca. 90km/h på OD:n misständer den ibland, runt 2900rpm. Om man sedan kör i ca 110km/h, dvs, över 3000 varv, är det aldrig några problem. Dock noterade jag idag att om man kör i ca 170km/h och sedan släpper gasen, upptår det ett smällande, puffande ljud innifrån motorytrymmet. Tilläggas bör dessutom att när bilen är varmkörd och man precis åkt en repa på motorvägen, sjunker tomgången avsevärt till 500rpm och går allmänt ryckigt, detta bättrar sig dock efter man kört en sträcka lungt på lågvarv.
Det jag har bytt nu är fördelarlock, rotor, brytare, stift(fin färg på alla) och kablar. Jag har beställt kondensator och bränslefilter med.
Inget av detta har dock hjälpt. Nu lutar dock mina tankar åt luftsliden till bränslekompensationen eller kontaktinsatsen i fördelaren, någon som har erfarenhet av vad felande sådana kan ställa till med?
Tacksam för alla tips!
Björn