Rogge skrev:Mulle Meck skrev:eltejp
eltejp o seriöst är väl inte direkt vad jag skulle sätta i samma mening, det finns kabelslang, krympslang o i värsta fall flexslang, skulle du behöva ändra i kabelhärvan så är kablarna härligt kladdiga sen av eltejpen..
ang plåttjockleken, vet ju inte vad du har förstärkt framvagnen med för tjocklek, men jag snackade med sfro nyligen på elmia, de sa att det är bara onödigt att förstärka med extra tjock plåt, antinge så bränner svetsen inte in ordentligt i den grövre plåten, eller så om de skulle få en smäll så skulle va vara förstarkt o bara buckla plåten det ligger emot om det får sig en smäll.. detta gällde iofs andra förstärkningar, men kan va värt att tänka på..
Det gäller ju alla slags plåtreparationer, man ska aldrig ersätta med tunnare plåt, men inte heller gröve plåt än vad det redan sitter där. T.ex balkar som en del reparerar med grövre plåt, finns ingen anledning. Man ska inte använda mer än vad som behövs.
Och just motorfästena, det jag menade med att det är viktigare hur man gör och svetsar är att vem som helst kan bränna ihop några plåtbitar, men att få styrka i själva konstruktionen samt svetsar som är fullgoda är inte säker alla kan lyckas med.
Man kan få bättre hållbarhet med 3mm plåt om man bara vet vad man gör än att använda 4mm plåt och bara bränna ihop nåt.
Och återigen, dom kollar på helheten när man rebesiktigar, alltså allt, hur man klamrat bränslerör, satt fast pump, gjort fästen, dragit el o.s.v. Ser det halvdant ut, ja dom kan dom till och med begära en hållfasthetsberäkning på t.ex motorfästena.