Efter mycket jox med färdbromsen på min 142:a fick jag givetvis nedslag på handbromsen nu vid nästa besiktning...
Nåväl, försökte spänna och ha mig utan resultat så jag har nu köpt nya backar och även en ny skiva. När jag tog loss backarna så var det ju väldigt skitigt och när jag började peta så smällde det till och alla fjädrar och grejer ramlade i backen. Trodde ändå jag hade skaplig koll på hur det satt, men nu när jag monterat de nya backarna så får jag det inte att lira bra. Det går att spänna åt det på det lilla kuggade hjulet så det tar, men det blir knappt nån skillnad när jag drar handbromsen.
Ser det ut som jag har satt grejerna rätt på dessa bilder?
Har jag satt armen (markerad med rött) på rätt ställe, eller ska den ligga i jacket i backen markerat med gult? Ska backen ligga bakom bläcket markerat med blått?
Om det ser rätt ut, vad kan det annars vara som strular? Själva vajern löper ju ett slags hjul mitt under bilen så den justerar väl sig av sig själv? Om inte annat så borde det bli dålig verkan på bägge sidor om det är för "slappt" i vajerspelet.