muscho skrev:ja, jag ställde en fråga om varflör min 142 går på tre cylindrar vid tomgång, jag tror det var den 25/9 eller den 26:e. Tacksam om det gick att läsa svaren då jag aldrig hann det som sagt. Det var inte bara bilen som pajja, internet dog ju oxå såklart...
Är det denna tråd du söker?:
misständer på tomgång, dör ibland. (Tisdag 26 September 2006, 10:35)
Hallå, har egentligen två frågor.
Har haft en sabla otur med min ´70. Köpte den för inte så länge sedan. Efter ett tag började man höra missljud från vevlagren. Dessutom stannade motorn ibland när man körde. Så jag bestämde mig för att byta motor. Sagt och gjort.
Efter inställning av ventilspel (nån tidigare ägare hade ställt 2:an och 3:an stum, dessutom hade de pluggat slangen från oljepåfyllningslocket till grenröret... mysko!) och byte av alla filter etc. upptäckte jag att den missar på nån cylinder ibland på tomgång, samt när man släpper gasen.
Jag bytte alla stift, tändkablar, fördelarlock, fördelare, tändspole utan någon skillnad. Kollade tändningen med strob. kollade brytaravstånd. Kollade kompressionen; 9 på alla förutom på treans som var 8.
Nu behöver jag hjälp. Om det är en sliten ventil borde det väl synas mer på komp-provet. Om det är tändfel vet jag inte vad mer går att byta...
Dessutom får jag fortfarande sporadiska motorstopp, trots bytt motor. Kan det vara rost i tanken, eller vad?
Tacksam för hjälp!!
Marcus
Sv: misständer på tomgång, dör ibland. (Tisdag 26 September 2006, 22:41)
den kan ta tjuvluft dvs dålig insugningspackning,har du bytat förgasaren?..
nilsson
Kan vara många saker... tyvärr. När man hittar det så är man alltid lika förvånad hur enkelt det var. men som föregående skribent skrev; har du bytt förgasare, eller är det samma? Har du bytt fördelare, osv....? Provat med startgas o kollat insugsläckage? Tycker inte ett mekaniskt fel så som ventilspel ska ge upphov till att motorn dör. Den går utan att dö på bara tre cylindrar bara den är frisk i övrigt.
//Chrille
Christian Liljendahl
Har du bytt kondensator? Kan ibland ge upphov till märkliga fel som exv. motor som går dåligt endast när den är varm och så...
MVH
Christian
Christian S
även dålig anslutning till kondingen kan ge skumma fel har jag märkt. Att den tex inte är ordenligt åtskruvad vid fördelarhuset.
//Chrille
Christian Liljendahl