Visst är de bra bruksbilar och är den första "moderna" volvon som tillverkades. Ur ren brukssynpunkt och bekvämlighet så är en -74 att föredra och sen i fallande ordning. Ifrån -72 så har de betydligt sämre defroster med färre och ej ställbara munstycken i instrumentbrädan.
Har själv brukskört både en -74 och en -71 året runt och värmen är det inget fel på i någon av dem. Volvo är kända för tillverkningen av bastuaggregat, så kallad volvo-värme.
Brukskör för tillfället en Saab V4 95:a Kombi -69, och den har luftutblås i klass med amazonen, men utan den beryktade volvovärmen. Man kör inte gärna utan jackan på vintern i den, som man kan utan problem i en Volvo, även i amazonen. Det vet jag av erfarenhet då en amazon -62 också har agerat vinterbil.
När man kör gamla bilar så måste man ha ett visst intresse. Lär sig meka mm det gör man med tiden, en bra verkstadshandbok underlättar och det gör även bekanta som innehar sådan kunskap. Men man kan alltid fråga här om ej den kunskapen finns att hämta på annat håll.
Håller helt med i att en 140 har väldigt mycket mer karaktär och körglädje än en 240. Men ska man bruksköra 240 är -81 eller nyare att föredra då de tidigare modellerna rostade riktigt illa. Bekvämare och lättare med delar än till de tidigare är de också.
Bor man som jag, söderöver, så är tillgång till att spola av bilen regelbundet ett måste för att hålla saltet och rosten borta. Även, helst, regelbunden tvätt med svamp och schampo bör praktiseras. Själv spolar jag ofta av bilen på de "nya" självtvättarna som finns. Ofta fuskar jag och använder egen avfettning innan jag spolar av bilen, blir mycket bättre än att använda den som finns i tvätten. Sen handtvättar jag hemma när väderleken tillåter eller gör det i tvätthall. Tyvär där jag bor nu finns det ingen tvätthall inomhus där man kan handtvätta bilen, men väl en utomhus med spolplatta och tak. Jag har dock tur att jag har egen uppfart och eget vatten utomhus vid min nuvarande marklägenhet så jag står oftast hemma och tvättar.
På orten jag bodde tidigare fanns en tvätthall inomhus så då kunde man även utnyttja mörka kvällar till bilvård för en billig peng och tvätta utan att behöva mössa och vinterjacka.
Har du fru och barn eller funderar på att skaffa något av det så är det rekommenderbart att skaffa en bil med rullbälten fram, bak fanns det enbart fasta bälten på 140-serien. Barnstolar mm kan vara lite bökigt att få till, alla barnstolar passar inte ihop med bälten mm. Kvinnfolket beror mest på deras bekvämlighet. Men min fru kör med min 142:a även om hon tycker att den är tungstyrd och att bältet sitter för högt upp mot halsen och föredrar någon av de modernare bilarna vi äger. Dock åker hon gärna med som passagerare både på kortare och längre turer. Vi har avverkat ett antal semesterresor i min -74. Visst är det varm och svettigt jämfört med en bil med AC, men så mycket roligare.