volvo25t skrev:Hej på er alla!
Nu har man gått en tid och man känner sig mogen för att införskaffa sig en Volvo 140.
Drömmen är sen man som 4 åring fick ratta farsans senaps bruna 144 70:a
Jag har läst på nätet, köpt tidningarna klassic mm, köpguide teknikens värld från 71 men det står bara det vanliga tugget.
Är sugen på en automatare, men alla "experter" på jobb vänners föräldrar, de som aldrig har ägt en 140 o.s.v. har väldigt
vilda synpunkter.
Testerna i tidningarana är ju oftast på B20A med 4 petad låda. Så jag undrar hur är en BW35:a har listat ut att det är en 3 stegare.
och det verkar som om bakaxelen har annan utväxling vad jag kan förstå. Någonstan stod det också att den var väldigt slö med enkel förgasare?
Är det någon av årsmodellerna 67-74 som man skall akta sig för..
Så ni här som äger en ratt/golv automat får gärna fylla på med info. Ex medelförbrukning, varv i bilen. Läste i något nummer att den kunde varva ihjäl sig.???
Är det något speciellt man skall kolla på dessa bilar, förutom rost och dyl som oftast hör en gamal bil till, ägar antal och ett almänt första intryck.
Tack på förhand.
Det enda som jag tycker är knepigt på min 244 är att den är en smula seg att reagera i motorn men bw lådan funkar perfekt, har att jämföra med tidigare Audi 100 86 med 3 stegare, kraschad slutväxel trots att det var den grövsta som fanns, senast Audi 100 Avant 91a med 4 steg lockup på 3 och 4 som växlade när den själv ville, typ 2:an i 3km 3000rpm sen sparkade eventuellt 3:an i.
Volvo håller amerikanska mått anser jag!
http://mikey64.webb.se
Klicka på Volvon
mvh Mikey