Min B20 Anno -71 är läskigt slö! skulle köra in den i garaget här om dagen och det är lite flack uppförs och sen en liten \"tröskel\" på en Decimeter kanske.
Där bara stog den och jama när jag sakta släppte upp kopplingen, höll full gas och släpte sakta.
Inget hände..
Fullgas och snabb uppsläppning resulterade i en liten \"burnout\" slutade med att jag fick ta sats och skutta in i garaget i 10km/h.
Vad kan detta vara ett spår av? sliten koppling? brist av motor renovering dem senaste 30 åren ?
Dom brister jag vet finns är följande:
Toplockspackningen läcker.
Ventilkåpspackningen läcker.
Förgasaren drar tjuvluft på mer än 2 ställen och vakumklockan läcker.
Motorn är förövrigt en B20A med en enkel Stromberg 175... men jag är inte säker på om det är något mer ändrat, då förra ägaren va 100% säker på att det va en B18 motor, fast 140:i kom inte med sånna efter 69 (?) + att det står B20 stort och tydligt på blocket... men den kan ju varit ägd av någon vedbodstrimmare tidigare med annan kam eller något lustigt, för den tycker även väldigt hemskt upp till 2500 - 3000rpm...
Jag ska ta ner motorn för en mindre motorrenovering så som alla läckande packningar och förgasaren, men tror ni det är värt att kolla växelåda + koppling och kamaxel när man endå har allt ute ur bilen ?