Noterade i somras under fjäder/stötdämparbyte på en Oldsmobile custom cruiser -1980 att dess stötdämpare var väldigt lik typen som sitter på 140n men det är inte förens nu jag tagit mig för att kika i en kompatibilitetslista och då visar det sig att "våra" stötdämpare även sitter på i princip samtliga GM bilar ifrån 1975 fram till sent 80tal (inte undra på att dem gungar fram..), dessutom några Toyota pickisar å gamla Datsun. Iaf om man kikar på Gabriels stötdämpare. Har även kikat på Monroe och där vill dem på Oldsen iaf använda andra dämpare som vad jag förstår är progressiva "för ökad komfort" (för dem var ju så hårda ifrån början) och så har dem även ett alternativ för bilar som skall dra tungt, inte heller detta artnr är samma som det monroe anger för 140bilarna.
Jag får dock känslan av att Monroes sida jag kikat på är starkt riktad emot USA-marknaden och där har de inte lagt ner lika mycket tid på listorna som på de utländska bilarna.
Då ägaren av tidigare nämnda Oldsmobile sa att cheva hade andra stötdämpare än Oldsmobile orginal så kikade jag även på dessa. Nu börjar det bli riktigt roligt för som de flesta känner till så kör USA;s poliskår inte Olds, dem kör Cheva. Under Chevrolet caprice finner vi alltså Taxi samt polisstötdämpare för "hårda förhållanden" som borde passa rakt av på 140/164. Hur hårda dessa polisdämpare är vet jag inte men troligtvis ganska hårda då de bilarna väger 2400 kg så de blir ju lite massa dem skall hålla stilla.
Här är förövrigt en bild på polisvarianten, och med tanke på vilken färg den har så kan iaf inte jag sluta tänka på ifall dessa motsvarar org R-sport....
http://catalog.monroe.com/monroe/produc ... log=MONROE
Bak till Chevan ser dem ut såhär om man nu kan ha sån otrolig tur att de e samma även där, har inte hittat några nummer på volvos bakre dämpare dock och vet inte hur dem ser ut i huvudet.
http://catalog.monroe.com/monroe/produc ... log=MONROE
Är det någon här på forumet som har några specifikationer på volvos R-sport? Dämpare till dessa GM bilar går nämligen att hitta snorbilligt i en uppsjö av olika hårdheter men utan spec på vad 140 har org och på vad R-sportarna är på känns det dumt handla..