tjena, tjena
jag har varit daglig besökare på det här forumet i snart 1 år men har inte tagit tag i att bli medlem fören nu.
jag är 19 nu och köpte den här bilen för ca 1 år sedan och det är min första bil. det är en 142 deluxe från 72 med 34000 mil på mätaren. jag köpte den här bilen utav en slump. jag var hemma hos en kompis och höll på och fixade med hans bil och på den gemensamma parkingen utanför honom så stod denna bil. den var riktigt sliten utvändigt och i bilen så såg det utsom ingen hade städat ur den på flera år det låg papper och skräp över hela golvet. men jag skev en lapp på vindrutan att om dem var intresserade av att sälja så var det bara att höra av sig.
två dagar senare så ringde ägarens sambo upp och sa att hon hade tänkta att sälja den så det var bara att komma över när det passade.
jag kom över och vi gjorde upp om ett pris och där stod jag med nycklarna i handen men utan körkort
men två veckor senare hade även körkortet.
bilen var skitig, väldigt skitig. det växte alger på den och mossa hade börjat växa i diverse hörn.
jag är inte ute efter toppskick pga att jag är studerande och inte har ekonomin till det i nuläget.
utan jag är mer intresserad av att ha den i ett okej bruksskick och ha den till att mestadels åka på olika marknader på sommaren och bruka den när det behövs.
så här såg den ut efter en grundlig rengöring ungefär 1 vecka efter jag hade köpt den som ni ser så var lacken riktigt dålig.
någon tidigare ägare hadde fått för sig att spraya om den med vanlig sprayfärg på burk så färgen var verkligen super tunn om jag polerade på den så nötte jag igenom översta lagret och kom ner till undre lagret färg och det vissade sig att många kaross delar var byta t.ex bilen var röd från början men en dörren hadde varit grön och båda framskärmarna hade varit gul respektive blå men det fanns nästan ingen rost på den och det som hade funnits var om svetsat.
jag slipade ner bilen och köpte röd metallfärg som jag rollade på, slippade och polerade tills ett godkänt resultat fanns. man ser att lacken är vågig och lite knottrig på vissa ställen men det blev helt okej iallafall för att ha kostat 500kr.
eftesom jag går 3:e året på gymnasiet så hadde vi ett projekt arbete att utföra jag valde att renovera min B20 tyvär har jag nästan inte kvar någon bild på hur motorn såg ut innan renoveringen men den var både rostig och skitig. men motorn lyftes ur och delar beställdes.
motorn efter rengöring och riven på delar
eftersom jag snålade så köpte jag inte något motorstativ vilket jag ångrar att jag inte investerade i eftersom det hadde gjort arbetet så mycket enklare och smidigare.
jag blev riktigt förvånad även fast bilen hade gått 34000 mil så var nästan inget slitet förutom kopplingen. lagrena såg nästan nya ut.
men det mesta bytes så som kolvringar, lager, kopplingen och den fick nya packningar.
det ända som såg lite otrevligt ut var bronslagret som sitter vid kamaxeln
sakerna målade upp och återmonterades
motorn lyftes i med hjälp av en polare. det var 10 gånger lättare att få ut den än att få tillbaks den.
även förgasaren fick sig en översyn
orginal kylaren hadde sett sina bästa dagar nästan hela cellpaketet var sönder ärgat så en frisk 240 kyl fick ta dess plats eftersom jag inte kände för att lägga 3000 på en ny 140 kylare
egna fästen fick bockas till i aluminium, kanske inte den bästa/ snyggaste lösningen men den sitter fast iallafall.
övriga saker som har gjorts är att jag har bytt ut kondensatorn till tändningen har bytts ut mot en transitortändning.
även ny överdragsklädsel från jula inhandlades ovanligt snygg för att vara överdragsklädsel enligt mig det hjäpte ju att den var billig också .
hatthylan klädes om och "moderna" högtalare instalerades Blaupunkt lådhögtalare från 70-talet
begangnad vinterdäck på 240 fälg köptes billigt på skroten, fälgarna var rostiga men däcken var riktigt schysta bara körda 1 år men legat ute under pressening i några år men med sliptrissa på vinkelkap och en burk med biltemas hammarlack så blev dem schyssta
jag besiktiga bilen och den gick igenom men fick nedslag för att skyltbelysningen bak inte funka och jag som hadde kontrollerat alla lampor dagen innan, det visade sig att kontakten med jord glappade så det fixades samma dag.
jag måste ge ett stort tack till Jim Lundberg som har skrivit boken Motorrenovering, den har gett mig mycket hjälp och jag kan inget annat än rekomendera den boken om man ska renovera en B20/B18 för första gången.