bstrand skrev:Amarace: Vad menar du med att inre lagret sitter med en "plåtskoning"? Bytte på min 70:a idag och inre lagret satt knappt fast utan gick enkelt att dra loss med fingerkraft. Det nya fick man knacka lite grann på för att det skulle komma längst in. Innanför detta lager satt som en skålad bricka och bakom den en gummitätning.
Hade lite strul att få loss den yttre (lilla) lagerbanan med dorn, så jag tog en hylsa, ca 22, och den passade precis att knacka med så man fick tryck på hela lagerbanan samtidigt.
Längst bak, alltså sist i monteringen sitter en plåtring/plåtskoning som ser ut som ett L, lagret sitter innanför den ringen. Har man ingen ring där finns ju inget som dammtätningen kan täta emot.
Ordningen är alltså, utifrån och in:
Mutter - Bricka - Yttre lager - Yttre lagerbana - Inre lagerbana - Inre lager - Plåtring - Dammtätning.
Dammtätningen sitter fast på navet.
OM det inte är så att det finns två olika varianter (äldre och nyare) och du har den äldre varianten? Alla jag har varit loss med har då haft enligt min beskrivning, även 240 har så. Men äldsta jag bytt på som jag kommer ihåg är 69, och där var det som jag beskrivit.