av Per-olov » 2013-03-05 22:05
Tack för alla svar!
För att själv ge lite input så har färgen färgkod99 och den går inte längre att köpa från volvo. (jag köpte själv de sista för några år sedan)
Men det finns hopp, jag letade upp vem som gjorde färgen åt volvo, och de är fortfarande igång så de bröt lite färg åt mig och det verkar vara exakt rätt nyans. Själv trodde jag den kallades "babyblå" men det var givetvis fel, utan den kallades mellanblå då du beställde denna 1969.
Skärmarna är orginalskärmar, det vet jag eftersom bilen aldrig hade lackats eller repats sedan ny, men jag har varit tvungen att fixa lite rost på den, lite svetsning i hörnet vid bakdörrarna på tröskeln osv, tyvärr så sprayade killen som svetsade med fel nyans, och det ska åtgärdas i sommar. Lacken är orginal förutom där det är bättrat då runt hjulhus och stenskott. jag har ju tur som har full historik på bilen och förste ägaren samt hans bror(andra ägaren) lever, tyvärr lever inte den tredje ägaren som då är sonen till andre ägaren, han hade bilen bara något år. Skärmarna är de såkallade låga skärmarna och du ser det på att linjen inte är rund utan upplevs som avlång upptill på skärmen, de senare upplever man som rundare när man tittar från håll på skärmkanten. Det är svårt att förklara men om ni tittar på ena bilden så ser ni vad jag menar, vet man vad man ska se på är det skitlätt att se.
Bilen är 100% orginaldelar förutom fördelaren som är utbytt mot en ny digital för jämnare tändning. Jag har sparat den gamla med aluminiumhus, men lagren är slut inuti den.
Edit: glömde att påpeka att bältena fram är ändrade till rullbälten från "rätt" årtal, de som satt i vid tiden, med grå färg på bältet. Instrumentering och allt annat är orginal. Nackstöden är köpta som tillval vid nyleverans, så de som tror att man kan åldersbestämma bilen från nackstöd/inte nackstöd kan jag enkelt svar att det går inte. (många som ska påpeka detta då de ser bilen)
Något som är ruskigt märkligt dock är att jag har konstiga låskistor för bakdörrarna, jag kan låsa bakdörrarna från framsätet. Jag har letat och det enda jag har hittat är att det var polismodellerna som hade detta, jag tror att det helt enkelt har blivit något fel på tillverkningsbandet. Har inte hittat det på någon annan 140. Jag vet med 100% säkerhet att det inte är eftermonterat, då jag frågat samtliga ägare.