Min bil besiktades nyligen och fick ingen anmärkning på bromsverkan som var helt jämn mellan höger och vänster (fram ATE, bak Girling). Jag hade av höger bromstrumma för att få ordning på handbromsen, vilken förbättrades så att den klarade besiktning, men den är fortfarande mycket sämre än vänster.
Kruxet är att det kommer ganska mycket skrapljud från vanliga bakbromsen nu jämfört med tidigare. Jag har inte bytt bromsbeläggen eller gjort någon annan förändring och den tar lika bra som förut. Den yttersta delen av bromsskivan sticker ut lite och bromsbeläggen har sedan länge fått en fördjupning där, men belägget i övrigt har minst 5 mm kvar. Ljudet är dock ungefär som om beläggen varit helt slut. Kan det ha blivit någon förändring av resonansen från bromstrumman i och med att den varit av jämfört med sitt tidigare fastrostade tillstånd? Om det inte är fel på beläggen (som suttit i minst två år) vad kan annars ge upphov till sådant skrapljud? Det skrapar bara när man bromsar och bromsen ligger inte på.