OK Skanke, målad i delar. Hur förklarar man då de röda toppbultarna?
Färg på det långa kylvätskeröret till kupén?
Grävde lite mer i den litteratur som jag har hemma och kollade på en del gamla bilder från produktionen och där kan man se att toppbultarna inte är lackerade.
Samtidigt har jag rivit 2 st motorer de senaste åren den ena satt i en lågmilad -71 och den andra i en -74 även den med relativt lågt miltal, och på båda motorerna var bultarna lackade.
På de motorer som har röda toppbultar så är det troligt att topp och block lackades efter att dessa skruvats ihop.
Så det verkar kunna vara både och, eller så skiljer det kanske på årsmodell. De bilder jag har från produktionen är från 67-70 men jag har inga bra produktionsbilder från de senare åren.
På de tidiga bilderna så kan man se att frysbrickorna i blocket är lackade. Men på de motorer jag skruvat med så de inte varit det. Och det ser inte ut som att de varit det heller.
Skulle vattenröret lackas på plats så skulle man inte lyckas få färg på baksidan, och de rör jag sett har haft färg även på den sidan som vetter in mot blocket. Så därför tror jag att rören lackades löst.
Så troligen kan det nog skilja en del beroende på vilken årsmodell det handlar om. Sedan kanske det även skiljer på B18 och B20.